installatie

deel 1: Maar de lucht is van iedereen

De strijd om het gebruik van de grond is direct of indirect de aanleiding geweest voor de opkomst en neergang van Moengo. Direct als in de extractie van grondstoffen, indirect als de productie van aluminium ten behoeve van vliegtuigen ten tijde van oorlog.

De handeling van het planten van de vlag claimt het eigendom namens een land of een bedrijf.

Ons voorstel is een vlag te planten namens iets anders dan bezit: de vrije gedachte, de fantasie. In plaats van grond richten we ons op een ander fluide domein: de lucht, de hemel. We claimen daarmee symbolisch een andere houding.

De vlaggen met daarop verschillende luchten nemen we mee naar belangrijke plekken van de concessie Moengo en laten ze daar wapperen.

De afgebeelde luchten komen uit verschillende delen van de wereld, Amerika , China, Nederland, Afrika,

vlag bij de grens van de concessie Moengo

onderweg

deel 2: Verleden is onderdeel van de toekomst

Sankofa

Moengo is in 1916 in één keer ontworpen en gebouwd. Het is een concept. Het heeft geen historische wortels. Een plantage met slaven is dezelfde soort van wortelloze nederzetting.

Deze gemeenschappen zijn typisch verschijnsel voor gebieden met een dwingend gezag en weinig burgerrechten.

Het nieuwe Moengo kan alleen langzaamaan ontwikkelen. Daarbij speelt het verleden een belangrijke rol.

 Sankofa is een woord uit het Akan taal uit Ghana, waar ook veel slaven vandaan komen. Vertaald betekent het: ga terug en pak het. (san- teruggaan, ko- gaan, fa- pakken, zoeken en nemen). Het verwijst ook naar de Asante adinkra symbolen van de vogel die een ei van zijn rug haalt, en een gestyleerd hart.

Wij hebben sankofa vrij vertaald met: kijk om en behoud het goede en in het Aukaans: Kibii wi Koni, kibii wi sani.

installatie

vlag bij voormalige staf club Casa Blanca die waarschijnlijk binnenkort wordt opgeruimd ten behoeve van de laatste bauxiet mijning.

deel3: de werkplaats, maak het los, maak het sterk

In 2014 verzinnen wij samen met lokale crafters een aantal souvenirs. Onder andere een pangi, een traditioneel marronbankje dat ook als bouwpakket kan worden meegenomen en t-shirts.

De opstelling in het lokaal toont een nieuw t-shirt met Sankofa. Als zitmeubels zijn de nederlandse schoolbanken, het traditionele marron souvenir bankje eneen krratbanki.

Het kratbanki is een nieuw gezamenlijk voorstel. Samen met Tresna Pinas, craftshophoudster en hoofd van een basisschool maken we van de houten kratjes waarin het fruit voor de scholen geleverd wordt een simpel bankje. Normaal gesproken worden deze kratjes weggegooid. Het is eenvoudig, vrijwel kosteloos te produceren. Ook door kinderen. Het enige dat nodig is zijn wat spijkers en wat resten stof. 



samenwerking met Kurt Nahar

Tot onze vreugde wil sociaal realistisch kunstenaar en betrokken Surinamer Kurt Nahar met ons samenwerrken. Hij reageert op de wanden op het verhaal over de machtsverdeling in Moengo. Happyland take a stand, verwijst naar happyland, de plaats buiten de gemeenschap waar men na de avondklok als niet-employee diende te vertrekken. Happyland is een metafoor voor buitengesloten zijn, buiten de macht staan. Hij roept op samenwerking en verzet. Nadrukkelijk stelt hij op de andere wand: dit is geen casa blanc, hier is iedereen welkom...